Historie van de Nekaf Jeep

Mooi stukje historie van de Nekaf jeep.


Naar schatting vele tienduizenden landgenoten, hebben in de afgelopen 35 jaar tijdens het vervullen van hun dienstplicht, het felbegeerde rijbewijs gehaald achter het stuur van de Nekaf Jeep, of beter Willys M38 A1 Jeep
Het weerzien met deze robuuste Amerikaanse vierwiel aangedreven Jeep heeft voor velen daarom een historische, ja zelfs een emotionele betekenis. Dat heeft er tot geleid dat er voor een uitstekend gerestaureerd exemplaar uit de eind vijftiger jaren, een gigantische belangstelling is ontstaan

 Tevens in de buurlanden is de Nekaf Jeep een gewild item geworden onder de naam Willys M38a1 Jeep.
De officiële benaming van de Nekaf luidde: Jeep, M 38 A1, 11/4 ton, 4×4, 24V.
Deze van oorsprong Amerikaanse 4×4, werd in de jaren vijftig aangeschaft door het toenmalige Ministerie van Oorlog ter vervanging van de alom bekende Willys MB Jeep , en Ford GPW jeeps, die nog dateerden uit de Tweede Wereldoorlog.
De hoofdaannemer voor de assemblage van de grote serie M38al jeeps was de Nederlandse Kaiser-Frazer Fabrieken N.V. gevestigd aan de Sluisjesdijk in Rotterdam. Vandaar de naam Ne(derlandse)Ka(iser-)F(razer)


De eerste order betrof 4000 stuks, plus een rollend prototype. Dat prototype was nodig om de conformiteit van de onderdelen vast te kunnen stellen. Eerder was al een M38 A1 aangekocht voor beproevingsdoeleinden. De grote concurrent van de Nekaf was destijds de speciaal voor het Nederlandse leger ontwikkelde DAF YA 054 lichte terreinwagen. Dit voertuig was technisch aanzienlijk geraffineerder met zijn onafhankelijke geveerde voor- en achteras, maar haalde dit niet omdat de aankoopprijs ettelijke honderden guldens hoger lag.
De eerste Nekaf jeep liep op 28 mei 1955 van de band. Gelijktijdig met de jeeps assembleerden de Nederlandse Kaiser-Frazer fabrieken ook personenauto’s zoals de Dodge Plymouth en later ook Simca’s. De voor de grote serie M38al jeeps benodigde onderdelen weren geleverd door de Willys Overland fabrieken in Toledo, Ohio, USA.
De banden , verlichting en accu’s e.d. werden geleverd door Nederlandse leveranciers zoals White Products oudenbosch en de Bataafse Accufabriek later bekend onder de naam Varta en Vredestein.

Nederlands aandeel wordt groter.
Een vervolgorder voor nog eens 150 Nekafs werd in 1956 geplaatst. Deze serie was evenals de eerste bestemt voor de Koninklijke Landmacht. Een afzonderlijke opdracht voor 154 Nekafs, bestemd voor de Koninklijke Luchtmacht, werd later in dat jaar verstrekt.

Om de Nederlandse industrie meer bij het afwerken te van de vervolg orders te betrekken, mocht 24% van de benodigde onderdelen door plaatselijke leveranciers worden geleverd. De prijs van een Nekaf jeep liep daardoor met enkele honderden guldens op tot 12.670 gulden en 20 cent! Een ongehoord hoge aanschafprijs voor een voertuig in die tijd.
Bij de bouw van de Nekaf was ook de Firma Kemper en van Twist Diesel N.V. uit Dordrecht betrokken. Als onderaannemer bouwde dit bedrijf zo’n 2000 Nekaf Jeeps.
De Nederlandse Kaiser-Frazer fabrieken leverden in het begin zo’n 55 Nekaf Jeeps per week af. In 1957 daalde dit tot 27 Nekaf Jeeps per week. De laatste Nekaf Jeep kwam in de loop van 1958 van de band gerold, waarmee het totaal op 5676 geproduceerde Nekaf Jeeps kwam.

De vermaarde Hurricane-F motor.
De Nekaf jeep is op een klein aantal aanpassingen na, die nodig waren t.b.v. het toen van kracht zijnde Nederlandse wegenverkeersreglement, gelijk aan zijn in Toledo USA gebouwde familie. Deze aanpassingen behelsden het monteren van een extra richtingaanwijzer lampje aan de zijkant van het voertuig en wat reflectoren. Als krachtbron fungeert de unieke 4-Cylinder Willys Overland Hurricane benzinemotor.
De 2199 cm3 metende Hurricane motor levert 53 KW oftewel 72 PK, die via een afzonderlijk startpedaal tot leven gewekt kon worden. De Hurricane motor is uitgevoerd met een zogenaamde F-kop, waarvan de inlaat klep in de cilinderkop is geplaatst en de uitlaat klep is gemonteerd in het motorblok. Deze oplossing droeg, als voorloper van de pas veel later toegepaste Cross-Flow cilinderkop, bij tot een vlottere doorstroming van de gassen.
Door de lage compressieverhouding van 7,4:1 neemt de motor genoegen met benzine met een laag octaangetal.
Als gemiddeld brandstofverbruik wordt 1 liter benzine op 5 kilometer opgegeven bij een actieradius van 300 kilometer. De Hurricane-F motor doet zijn naam werkelijk eer aan. Hij drijft de Nekaf via een drie versnellingsbak tot grote prestaties. De Nekaf Jeep haalt een topsnelheid van wel 96 kilometer per uur, kan met zijn tussenbak in laag geschakeld, hellingen tot wel 69 % beklimmen.
De maximum snelheid in het terrein bedraagt 38 kilometer per uur.
Ook door diep water rijden is voor de Nekaf Jeep geen probleem; in de standaard uitvoering kan hij tot een diepte van 75 centimeter gaan. Indien hij met een speciale ‘fording kit’ is uitgerust dan ligt de grens op 1.90 meter.

Ook met aanhanger
In zijn standaard uitvoering biedt de Nekaf plaats aan 4 personen. Het laadvermogen op de weg bedraagt 545 kilogram en in het terrein is hij in staat om 368 kilogram door zand en modder te sleuren. Het laadvermogen kan vergroot worden door een echte jeep aanhanger aan te koppelen. Ook deze aanhanger is van Nederlandse Makelarij. De aanhangers werden gemaakt bij Pennock, Roset en Polynorm. De landmacht beschikte ook over originele Bantam aanhangers uit de 2e wereldoorlog.


Het Nederlandse leger gebruikte de Nekaf Jeep voornamelijk voor algemene doeleinden.
Ze werden tevens ingezet voor verkenningen, bijzondere opdrachten en het onderhouden van verbindingen. De Koninklijke marechaussee was ook in het bezit van een groot aantal Nekaf Jeeps. Tevens deden ze dienst als Nekaf ambulance, Nekaf brandweer wagen, Nekaf laswagen en zelfs als Nekaf sneeuwploeg.
In een aantal andere gevallen zijn ze uitgerust met een .30 mitrailleur of een .50 mitrailleur, TLV of TOW lanceerinrichting.
Afhankelijk van de toepassing kan de Nekaf Jeep van een canvas dak worden voorzien, Later werd dit een Bisonyl dakje, eventueel aangevuld met deuren en zijruitjes. Ook zijn er bevestigingspunten voor een hardtop aanwezig maar hier maakte het Nederlandse leger overigens geen gebruik van. De Nekaf Jeep is de absolute record houder ten opzichte van alle andere voertuigen die bij het Nederlandse leger in gebruik zijn geweest, vanaf 1955 tot 1995 heeft de Nekaf zijn diensten Trouw bewezen. Meer dan 40 jaar !!

Nekaf Jeep met defensie kenteken KP-49-11

Nekaf Jeep met defensie kenteken 

 

KP-49-11

OVER ons

Nekaf.nl is een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd van de inkoop en verkoop van Nekaf Jeeps en ander legervoertuigen.
Bij ons kunt u uw Nekaf M38a1 Jeep verkopen, maar u kunt bij ons ook terecht oom een Nekaf Jeep te kopen.

Nekaf.nl 2021 © All Rights Reserved. Design by M38a1.nl